22 اوت 2023 - سطح کافئین در خون شما می تواند بر میزان چربی بدن شما تأثیر بگذارد، عاملی که به نوبه خود می تواند تعیین کننده ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی باشد.

اینها یافته‌های یک مطالعه ی جدید است که از نشانگرهای ژنتیکی برای ایجاد ارتباط قطعی‌تر بین سطوح کافئین موجود در خون با شاخص توده ی بدنیو خطر دیابت نوع 2 استفاده کرده است.

این تیم تحقیقاتی از مؤسسه کارولینسکا در سوئد، دانشگاه بریستول در بریتانیا و کالج امپریال لندن در بریتانیا، گفتند: نوشیدنی‌های کافئین‌دار بدون کالری می‌توانند به عنوان ابزاری بالقوه برای کمک به کاهش سطح چربی بدن مورد بررسی قرار گیرند.

محققان در مقاله ی خود که در ماه مارس منتشر شد، نوشتند: غلظت‌های بالاتر کافئین پلاسما که از نظر ژنتیکی پیش‌بینی می‌شود، با شاخص توده ی بدنیکمتر و توده ی کمتر چربی کل بدن مرتبط بودند.علاوه بر این، از نظر ژنتیکی غلظت های بالاتر کافئین پلاسما با خطر کمتر دیابت نوع 2 مرتبط بودند. تخمین زده شد که تقریبا نیمی از تاثیر کافئین بر ابتلا به دیابت نوع 2، از طریق کاهش شاخص توده بدنی یاBMI  انجام می شود.

این مطالعه شامل داده‌های مربوط به کمتر از 10هزار نفر بود که از پایگاه‌های اطلاعات ژنتیکی موجود جمع‌آوری شد- با تمرکز بر تغییرات در ژن‌های خاص یا تغییراتی در نزدیکی این ژنها که با سرعت تجزیه کافئین مرتبط هستند.

به طور کلی، افرادی که دارای واریانتهایی(تغییرات ژنتیکی) هستند که بر ژن‌های خاصی تأثیر می‌گذارند- یعنی ژن CYP1A2 و ژنی که آن را تنظیم می‌کند به نامAHR - تمایل دارند کافئین را کندتر تجزیه کنند که به آن اجازه می‌دهند مدت بیشتری در خون باقی بماند. با این حال آنها به طور کلی تمایل به نوشیدن کمتر کافئین دارند.

در این مطالعه، رویکردی به نام تصادفی‌سازی مندلی برای تعیین روابط علّی احتمالی بین وجود تغییرات ژنتیکی، و بیماری‌هایی مانند دیابت، توده بدن و عوامل سبک زندگی مورد استفاده قرار گرفت.

در حالی که ارتباط معنی‌داری بین سطوح کافئین، با شاخص توده ی بدنیو خطر دیابت نوع 2 وجود داشت، اما هیچ رابطه‌ای بین میزان کافئین موجود در خون و بیماری‌های قلبی عروقی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی قلبی و سکته کشف نشد.

مطالعات قبلی افزایش متوسط و نسبی مصرف کافئین را با سلامت بهتر قلب و BMI پایین‌تر مرتبط دانسته‌اند و تحقیقات جدید جزئیات بیشتری را به آنچه قبلاً درباره اثرات قهوه بر بدن می‌دانستیم اضافه کرد.

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که تأثیرات کافئین بر بدن همه ی افراد مثبت نیست، به این معنی که باید در ارزیابی فواید نوشیدن آن دقت کرد – اما این مطالعه گام مهمی در ارزیابی این موضوع است که چه غلظتی از کافئین در خون ایده آل است.

محققان توضیح دادند: آزمایش‌های کوچک و کوتاه‌مدت نشان داده‌اند که مصرف کافئین منجر به کاهش وزن و توده چربی بدن می‌شود، اما اثرات طولانی‌مدت مصرف کافئین ناشناخته است.

این تیم فکر می‌کند ارتباطی که در این تحقیق کشف شد، می‌تواند ناشی از تاثیر کافئین بر افزایش ترموژنز (تولید گرما) و اکسیداسیون چربی (تبدیل چربی به انرژی) در بدن باشد، که هر دو نقش مهمی در متابولیسم کلی دارند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید رابطه ی علت و معلولی مورد نیاز است. در حالی که این مطالعه شامل یک نمونه بزرگ بود، تصادفی‌سازی مندلی خطاناپذیر نیست، و این احتمال وجود دارد که عوامل دیگری در این مطالعه در نظر گرفته نشده باشند.

محققان نوشتند: "با توجه به مصرف گسترده ی کافئین در سراسر جهان، حتی اثرات متابولیکی کوچک آن می تواند پیامدهای مهمی برای سلامتی داشته باشد."

این تحقیق در BMJ Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.sciencealert.com/caffeine-in-your-blood-may-affect-body-fat-and-diabetes-risk-study-finds